Over Infotaal

Waarom zijn er zoveel onduidelijke teksten?

Je kent ze vast wel: onduidelijke brieven van instanties. Wollige beleidsnota’s. Vage teksten waarbij je het gevoel krijgt dat de essentie niet aan bod komt. Soms wordt dit opzettelijk gedaan, om een ongemakkelijke waarheid te verbergen onder mooie woorden. Zie mijn blog 7 redenen om onduidelijk te schrijven. Niet zo fraai. Maar vaker nog ontstaan onduidelijke teksten … uit gewoonte.

Want we zijn gewoontedieren. Als je regelmatig teksten leest met kreten als ‘Aangaande uw verzoek’ en ‘Op grond van het voorafgaande’, dan ga je denken dat dit zo hoort. Het moet toch allemaal een beetje gewichtig klinken, denk je dan, want dat maakt indruk. Zo’n tekst wordt gelezen.

Een heldere tekst

Het tegendeel is waar. Als je als lezer je best moet doen om een tekst te begrijpen, haak je af. Dat geldt des te meer nu we worden overspoeld met informatie. Tegenwoordig valt een goede tekst echt op. Als lezer merk je dat er aan zo’n tekst aandacht is besteed.

En met aandacht een goede tekst schrijven, dat is precies waar ik plezier in heb. Van jongs af aan al. Werkstukken voor school, scripties: heerlijk vond ik het. Me ‘invreten’ in een nieuw onderwerp, informatie verzamelen, de structuur van de tekst opzetten, schrijven, bijschaven en afwerken.

Informatie en taal

Ik ben opgeleid tot vertaler en informatiespecialist en heb ervaring opgedaan in de IT en het onderwijs. Sinds 2006 schrijf ik heldere Nederlandse en Engelse teksten voor professionals en bedrijven. Informatie en taal vormen de rode draad in mijn werk. Voor mij zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden, vandaar mijn bedrijfsnaam: Infotaal.

Een heldere tekst geeft vertrouwen. Je begrijpt wat er staat, je weet wat er van je verwacht wordt. Ik houd ervan om duidelijkheid te brengen, om te zorgen dat een tekst de lezer echt verder helpt. Want daar gaat het toch om?

Kan ik je helpen met je tekst? Bel of mail me voor een afspraak.

MarloesReijenga2.jpg