Waar gaat het heen met Infotaal?

Dit keer schrijf ik een wat persoonlijker verhaal dan je van me gewend bent. Dat heeft een reden: mijn bedrijf Infotaal bestaat deze maand 10 jaar! En als je zo’n mijlpaal bereikt, ga je vanzelf een beetje mijmeren over hoe die eerste 10 jaar verlopen zijn. Over welke onderwerpen gingen de teksten die ik heb geschreven en vertaald? Heb ik eigenlijk meer vertaald dan geschreven of andersom? Waar komen mijn klanten vandaan?

Maar ook: hoe ziet de toekomst eruit? Wat boeit me in mijn werk en daarbuiten? Taal en informatie vormen de rode draad in mijn werk, vandaar dat ik destijds Infotaal als bedrijfsnaam heb gekozen. De laatste tijd zie ik er een derde onderdeel bij komen, namelijk beeld. Dat is deels omdat ik in mijn vrije tijd bezig ben met beelden maken: ik maak graag tekeningen en illustraties. De afgelopen jaren heb ik met ontzettend veel plezier verschillende cursussen gevolgd op dit gebied. Ik zou het natuurlijk geweldig vinden om de dingen die ik daar heb geleerd, ook te gebruiken in mijn werk.

Kortom: ik ben zelf graag beeldend bezig. Maar ook om me heen zie ik dat er steeds meer aandacht komt voor illustraties en visuele informatie. En dat is eigenlijk heel logisch in een tijd waarin we worden overspoeld door teksten. Te midden van lange lappen tekst kan een prachtig vormgegeven beeld een ware verademing zijn. Bovendien: één beeld zegt vaak meer dan 1000 woorden. Een cliché misschien, maar daarom niet minder waar.

Een van de vormen van visuele informatie is de zgn. infographic. Een infographic (information graphic) is een visualisatie van gegevens of ideeën die complexe informatie zo overdraagt naar een publiek dat die snel geconsumeerd en gemakkelijk begrepen kan worden. (Mark Smiciklas, The power of infographics, p. 37). Eenvoudig gezegd is een infographic dus een plaatje dat informatie toegankelijk maakt. Zulke plaatjes zijn zeker niet nieuw, denk maar aan de kaart met metrolijnen in Parijs of de montage-instructies van IKEA. Wat wel nieuw is, is dat bedrijven ze meer en meer gebruiken om informatie over te brengen aan hun publiek. En dat blijkt heel goed te werken. Daar zijn verschillende redenen voor: 

  • We worden overspoeld door informatie en hebben een kortere aandachtspanne dan voorheen. Daarom zijn we op zoek naar hapklare brokjes informatie. Infographics voorzien in die behoefte. Ze zijn ook nog eens aantrekkelijk om naar te kijken, je oog valt erop.
  • Ons brein verwerkt visuele informatie veel gemakkelijker en sneller dan tekstuele informatie. Letters zijn immers symbolen die door het brein moeten worden omgezet in betekenis. Een duidelijk plaatje hoeft niet eerst te worden ontcijferd en heeft dus meteen betekenis.
  • Visuele informatie geeft echt inzicht. In zijn TED Talk vertelt David McCandless welk verschil een goede visualisatie kan maken ten opzichte van de kale cijfers. Pas dan zien we verbanden en patronen die ertoe doen. Je kunt zijn verhaal (18 minuten) bekijken op: http://bit.ly/2bGSsxc.
  • Infographics worden snel verspreid via social media. De meeste mensen delen de link naar een artikel alleen als ze dat artikel eerst zelf gelezen hebben en dat komt er vaak niet van. Een infographic die de kern van zo’n artikel samenvat, is veel aantrekkelijker om te delen. Zo bereiken infographics snel een groot publiek.

Ik ben ervan overtuigd dat visuele informatie verder zal groeien. Het is een gebied dat me enorm interesseert en daarom ga ik er de komende tijd verder mee aan de slag. In een volgende blogpost vertel ik er graag meer over.

Oh, en de vragen waar ik aan het begin van deze blogpost over mijmerde, heb ik beantwoord in onderstaande infographic ’10 jaar Infotaal, een terugblik’: