Een blog met persoonlijkheid

Een zakelijk blog is informatief, maar vaak ook een beetje saai. Dat geldt soms ook voor de mijne, geef ik eerlijk toe. Het is namelijk niet zo moeilijk om een stukje te schrijven over je vakgebied. De kunst is om het smeuïg te maken, leuk om te lezen. Een blog met persoonlijkheid dus.

In een zakelijk blog verwachten lezers een mening, een visie, ervaringsverhalen uit jouw praktijk. Vooral als je ondernemer bent, want: jij bént je bedrijf, toch? Je klanten zullen jouw persoonlijkheid herkennen in wat je schrijft. Dat versterkt jullie band, ze vinden het leuk om te volgen wat jou bezighoudt. Maar ook lezers die jou niet persoonlijk kennen, waarderen het als je een inkijkje geeft in je dagelijks werk.

Hoe doe je dat dan, persoonlijk schrijven? Het belangrijkste is dat je tekst past bij wie jij bent, authentiek is. Je moet je dus niet groter (of kleiner) voordoen dan je bent. Houd een goede vriend in gedachten en doe alsof je met hem/haar in gesprek bent over je onderwerp. Schrijf ongeveer zoals je dan praat.

Het helpt ook om je tekst te laten lezen door iemand die jou goed kent. Herkent diegene jou in wat je hebt geschreven? Dan ben je op de goede weg en volgt de rest eigenlijk vanzelf. Want je persoonlijkheid schemert al door in:

  • de keuze van je onderwerp: over welk aspect van je vakgebied schrijf je?
  • je visie op het onderwerp: wat vind jij er echt van?
  • je schrijfstijl: welke woorden gebruik je?

En spreek je je lezers aan met ‘u’ of met ‘jij’? Als je een blog schrijft, zou ik de jij-vorm gebruiken, omdat dat informeel en persoonlijk overkomt. Maar ook hiervoor geldt: het moet bij je passen. En natuurlijk bij je publiek. Zorg in elk geval dat je consequent bent. Herkenbaar. Zoals Loesje het zo mooi heeft verwoord: